Základní já
Jedná se o prostor, kde existují různé možnosti. Je to vnitřní hluboké já, kde sídlí naše kreativní síly a čekají na to, až je aktivujeme. Jako lidské bytosti máme totiž neuvěřitelnou schopnost představivosti, kreativity a rozhodnosti, díky čemuž dokážeme věci měnit okamžitě. Základní já sídlí tam, kde jsou naše hluboké touhy, aspirace a sny. Pokud jste někdy váhali nad tím, jestli máte vykonat něco, co opravdu chcete, pak k vám nejspíš promlouvalo vaše základní já. Právě ono nás pobízí, abychom se pustili do akce a vrhli se do něčeho, co nás vzrušuje či takříkajíc nažhavuje.
Je to také zdroj „vnitřní motivace“. Když jste se někdy snažili odpovědět si na otázku „proč právě dělám určitou věc“ nebo „proč mě tahle věc nenechává chladným“, ale nemohli jste najít správná slova, pak jste byli nejspíš vedeni vnitřní motivací. Jde o něco neuchopitelného. Něco, čeho se nemůžeme dotknout, podržet nebo to ukázat někomu jinému. Lidé mají celou sbírku vnitřních motivátorů. Mezi ty nejznámější můžeme zařadit růst či touhu zlepšovat se, objevovat nové věci, touhu v něčem excelovat či zažívat dobrodružství a uspokojení spojené s investovanou námahou a v neposlední řadě také lásku, touhu o něco či někoho pečovat.
Vnitřní motivátory sdílíme se všemi lidmi a jsou podstatou našeho lidství. Problém ale vzniká tehdy, když uvedeme do zmatku všechny další vrstvy, které v sobě máme a které ovlivňují naše myšlení, emoce a chování. Proč se dostáváme do situací, které si neumíme logicky vysvětlit? Proč ve chvíli, kdy jsme v místnosti s určitými lidmi zarytě mlčíme, jsme nervózní a myšlenky přicházejí pomaleji? Proč nedokážeme přestat mluvit, když jednáme s potenciálním zákazníkem a naše slova jej ve výsledku odradí? Je to právě z toho důvodu, že podobu naší osobnosti, kterou v určité situaci podvědomě volíme ovlivňují externí i interní faktory, které se dají kategorizovat do čtyř vrstev.
Čtyři vrstvy, které obklopují a utváří naše základní já
1. Vrstva: Hlavní motivátory tedy to, co nás motivuje nad rámec osobnosti
Jedná se o vrstvu, ve které můžeme objevit to, co nás bytostně zajímá a s čím se hluboce ztotožňujeme. Tato vrstva nám dává pocit smysluplnosti a často to bývají věci, které nás definují. Váš základní pocit smysluplnosti se může vztahovat k rodině, komunitě, národu, náboženství, rase, genderové identitě, určité skupině lidí, myšlence nebo nějaké události.
Jak už jistě tušíte, vrstva hlavních motivátorů vás může ovlivnit i negativním způsobem.
2. vrstva: Naše přesvědčení, aneb jak sami sebe definujeme a jak definujeme okolní svět
V této vrstvě se nacházejí naše postoje, přesvědčení, hodnoty, způsoby vnímání, zkušenosti a očekávání spojená s tím, jak vidíme sami sebe a jak vnímáme svět kolem vás.
3. vrstva: Akční vrstva a způsob našich projevů
Tato vrstva představuje naše dovednosti, kompetence a znalosti, které jsme se naučili a časem rozvinuli. Zde leží zdroj vašeho chování, vašeho jednání a reakcí, které se projevují na „hracím poli“ během rozhodujících okamžiků.
4. vrstva: Hrací pole a co se konkrétně odehrává
Čtvrtá a poslední vrstva přináší souvislosti. Je ovlivňována fyzickým okolím, omezeními, lidmi, místy a věcmi, se kterými jsme v interakci.
Všechny tyto vrstvy mají vliv na to, jak smýšlíme. Formují naše myšlení a cítění, ale i to, jak vidíme sami sebe v kontextu různých oblastí našeho života.
Každá z těchto vrstev se utváří časem. Zajímá vás, jak vrstvy svého já využít a dosahovat lepších výsledků? Sáhněte po audioknize Alter ego efekt, která je s vámi dopodrobna probere a naučí vás je využívat ve svůj prospěch. Naučte se racionálně si uvědomit, jakou osobou byste měli být, abyste uspěli a dokázali situaci otočit ve svůj prospěch.
Článek je inspirován audioknihou Alter ego efekt, ve které vám její autor, Todd Herman odhalí tajemství mnoha špičkových sportovců a manažerů. Pomůže vám vytvořit a ovládat své Alter ego. K tomu vám nabízí metodu, kterou podporují vědecké výzkumy a jejíž funkčnost vyzkoušely stovky a tisíce jeho klientů. Vy ji nyní můžete využít jako mimořádně účinný nástroj k vlastní proměně.