• Dárkové poukazy
  • Mobilní aplikace
  • Vše o nákupu
  • Blog
  • O nás
  • Kontakt
  • czk
    CZK
    EUR
  • Audioknihy
  • Kategorie

Žádné výsledky ...

Přihlásit se
Prázdný nákupní košík
Menu
  1. ProgresGuru.cz
  2. Blog
  3. 4 způsoby jak zvládnout umění kritiky

4 způsoby jak zvládnout umění kritiky

Zkuste si představit ty následky pro vztahy s vašimi spolupracovníky, kdybyste nebrali ohledy na jejich emoce. A co teprve, kdybyste nebyli schopni ovládnout svoje výbuchy vzteku! Jejich citové rozrušení by se nutně podepsalo na jejich myšlení, paměti a pozornosti. A tím zároveň na pracovních výkonech. Kolegové, s nimiž sdílíte kanceláře, by byli pod neustálou tíhou stresu. A ve stresu lidé hloupnou.

ProgresGuru.cz 11.4.2018

No a teď si naopak představte, že byste byli schopni ventilovat nepříjemné události a nepříjemná rozhodnutí formou konstruktivní kritiky. Pomyslete, jaké by to bylo, kdybyste se sladili s emocemi lidí, se kterými jednáte, a vyhrocené řešení sporů byste odložili stranou. Tak totiž přesně postupují lidé s rozvinutou emoční inteligencí.

Máte vysokou emoční inteligenci? Tady si můžete přečíst o 17 signálech, podle kterých to poznáte.

Lidé s rozvinutou emoční inteligencí chápou, že motivace a povzbuzení nezbytné pro výdrž a skvělé výkony v práci jsou otázkou zpětné vazby. A zpětná vazba je páteří jakékoliv organizace, protože dává lidem vědět, jestli dělají svou práci dobře. Bez ní jsou lidé ve tmě. Nemají tušení, jak si stojí u šéfa a spolupracovníků ani co se od nich očekává. Jakékoliv existující problémy se potom časem můžou vyhrotit.

Nejhorší způsob, jak někoho motivovat

Kritiku můžeme (vedle páteře) považovat za jeden z nejdůležitějších úkolů každého manažera. Vedoucí pracovníci zpětnou vazbu často odkládají, protože jim není příjemné své podřízené kritizovat – a za tento nedostatek potom často platí vysokou daň. Drobné výtky a nevyřešené nepříjemnosti se postupně hromadí, frustrace se nabaluje, až nakonec nádoba přeteče a má podobu osobního napadení - namísto jednoduchého poukázání na problém, se kterým jde něco dělat.

Často jsou k vidění obvinění naplněná odporem, sarkasmem a pohrdáním, nebo dokonce hrozby a svádění selhání na vrozenou schopnost člověka (např.: „Možná že je to jen nedostatek talentu. Radši to ani nezkoušejte, zadám tu práci někomu jinému.“).

V takto napadeném člověku se projeví pocit nespravedlnosti a potřeba bránit se, která často spočívá ve svalování viny na někoho jiného a mnohdy ústí v pasivní zahořklý odpor a potřebu stáhnout se do sebe.

Zvažte jinou možnost

Musíte sami uznat, že v takové atmosféře se nedá existovat, natož pracovat a podávat výkony. Proto může být obratná kritika jedním z nejužitečnějších sdělení, které se může podřízeným od vedoucího pracovníka (a nejen od něj) dostat.

Je důležité pokusit se o pozitivní kritiku, která se soustřeďuje na to, co člověk udělal a co ještě udělat může. A hlavně nevztahuje špatně odvedenou práci k charakteru člověka.

Pokud totiž člověka nazvete hlupákem, vyvoláte v něm obrannou reakci a on přestane poslouchat vaše návrhy, byť by byly sebekonstruktivnější. A jestli dotyčný ještě navíc nabyde přesvědčení, že je jeho neúspěch důsledkem nedostatku v něm samém, ztratí naději a přestane se snažit.

Je důležité mít neustále na paměti to, že nezdary a selhání jsou důsledkem okolností a v naší moci je tyto okolnosti změnit k lepšímu.

 

Umění kritiky

Se zdokonalením umění kritiky je nerozlučně spjato další umění – umění ocenit a pochválit. A my vám teď předkládáme čtyři rady, které vám pomohou se v obojím zdokonalit:

 

* Buďte konkrétní *

Konkrétnost je stejně důležitá pro pochvalu jakož i pro kritiku. Pokud ale nebude jasná, nic se z ní nedozvíte. Když člověk uslyší, že „něco“ dělá špatně, aniž by přesně věděl, co máte na mysli, nemůže to změnit, a navíc ho to demoralizuje. Nechoďte kolem horké kaše, nebude příkří a nemlžte.

Nahlas řekněte, co kdo udělal dobře, co bylo špatně a jak je možné to změnit. Ideální bude, když si vyberete jeden incident, který charakterizuje nedostatky, jednu událost, která ilustruje klíčový problém. Řekněte, o jaký problém jde, co je v nepořádku, jaké pocity to ve vás vyvolává a jak to podle vás lze změnit.

 

** Nabídněte řešení **

Jakákoliv smysluplná zpětná vazba musí ukazovat cestu k řešení problému.  Pokud taková není, vyvolává automaticky v tom, komu je určena, frustraci, ztrátu motivace a pracovní morálky.

Kritika by měla člověka obrátit k nedostatkům, jimž nevěnoval pozornost, měla by navrhnout, jak tyhle nedostatky zvládnout. Kritika vám totiž může otevřít dveře k možnostem a alternativám, které jste si doposud neuvědomovali.

 

*** Kritizujte z očí do očí ***

Často je možné setkat se s tím, že lidé, kterým není příjemné své spolupracovníky osobně kritizovat nebo chválit, se zbavují svého břemene tím, že pochvalu nebo kritiku vyřídí na dálku, třeba formou e-mailu. Tenhle neosobní způsob komunikace ale připravuje člověka, kterému je potenciální výtka určena, o možnost na vzniklou situaci zareagovat nebo ji vysvětlit.

Kritika, stejně jako pochvala, působí nejlépe, pokud je sdělena soukromě, ale hlavně tváří v tvář.

 

**** Buďte citliví ****

Je to smutné, ale bylo zjištěno, že manažeři s nedostatečně rozvinutou empatií mají sklony poskytovat kritiku zraňujícím způsobem, a navíc druhé ponižují a nenaslouchají jejich názorům. Takové jednání je přímo destruktivní, protože přímo vede k nekonečnému kolotoči hořkosti, nenávisti a pasivní agrese. Proto buďte empatičtí, snažte se naladit na pocity kritizovaného člověka a pokuste se vycítit, jaký dopad na něj budou vaše slova mít.

 

A jak se zachovat, pokud se dostanete do situace, kdy je kritika určena přímo vám?

 

  • Pokuste se vidět v kritice cennou informaci, která vám dopomůže ke zlepšení výkonů, a snažte se ji nepovažovat za osobní urážku.

  • Dejte si taky pozor na vlastní impulsy k obraně a přijměte za svoje omyly a zodpovědnost.

  • Dále, pokud se situace příliš vyhrotí, nebojte se požádat o přeložení schůzky na pozdější dobu, abyste získali čas se s nepříjemným sdělením vyrovnat a trochu se uklidnit.

  • A nakonec se pokuste nenahlížet na kritiku jako na střetnutí, ale spíše jako na příležitost ke spolupráci s kritikem na řešení problému.

Moc doufáme, že se teď budete na umění kritiky dívat z trošku jiného úhlu. A pokud by vás zajímalo, v jakých dalších oblastech vašeho pracovního i osobního života vám může emoční inteligence a její rozvoj prospět, poslechněte si audioknihu Emoční inteligence :)

Proč může být emoční inteligence důležitější než IQ>>


Podobné články
Proč jsou audioknihy "tak drahé"?
Proč jsou audioknihy "tak drahé"?

Apríl! Omlouváme se za vtípek 😅 Akci narozeninových rozměrů můžeme dělat jen jednou ročně, tušíte proč? Proč audioknihy stojí stejně, někdy dokonce více než tištěné knihy, když nejsou "ani" hmotné? Jak je časově náročná tvorba audioknih? Pokud dočtete článek až do konce, přeci jen na vás překvapení čeká 🐇🥚

Éra zaměstnání skončila, začněte vydělávat na tom, co vás baví
Éra zaměstnání skončila, začněte vydělávat na tom, co vás baví

V kanceláři od osmi do pěti? To už je minulostí. V dnešní době může jedna jediná myšlenka změnit svět. A váš životní styl. Ať už chcete dělat cokoliv – najít způsob, jak skončit s prací, jak naložit s konkrétním nápadem, jak se pustit do světa byznysu, díky němuž zbohatnete… Teď je ta správná doba pro to své cíle uskutečnit.

Audioknihy a osobní rozvoj - 6. část
Audioknihy a osobní rozvoj - 6. část

Řada lidí po celém světě poslouchá audioknihy. Proč je ale poslouchají? Proč jsou audioknihy především na západ od naší republiky tak oblíbené? Jak poslouchat audioknihy s tématikou osobního rozvoje? Zde vám přináším několik rad, jak se při poslechu audioknih co nejefektivněji vzdělávat, abyste z audioknihy dostali skutečně to, co potřebujete, tedy aby vám audiokniha vyřešila problém - situaci, kterou se právě zabýváte.

Objevte, proč jsme první volbou v audioknihách o osobním rozvoji

success_logo

Aktuálně máme v nabídce

539 audioknih

Rozvojové audioknihy vydáváme již 12 let

Všechny nabízené tituly známe a pečlivě vybíráme

Tituly, které nás zaujmou nejvíce vydáváme pod vlastním nakladatelstvím

Máme vlastní Android a iOS aplikaci pro pohodlný poslech

Zaregistrujte se a ještě dnes získejte spoustu výhod

  • Přehledná virtuální polička
  • Pohodlný poslech přímo v aplikaci
  • Vybrané tituly zdarma
  • Slevy na bestsellery
  • Bonusy za každý nákup
  • Ukázky ke stažení zdarma
  • Jak nakupovat
  • Obchodní podmínky
  • Zásady ochrany soukromí
  • Kontakt
  • O nás
  • Blog
  • Dárkové poukazy
  • Mobilní aplikace
Máte dotazy? Napište nám
  • audioknihy@progresguru.cz
  • FaceBook
  • Twitter
  • Instagram
  • YouTube
  • LinkedIn
ProgresGuru
  • GoPay
  • VISA
  • MasterCard
  • Master
  • Google-Play

2013-2025 ©

ProgresGuru - audioknihy pro váš rozvoj

Vytvořilo Peko Studio s.r.o.