Jak pomocí dýchání, otužování a meditace probudit své tělo

27.02.2020
Autor: ProgresGuru, Veronika Němcová

O víkendu jsme si zašli do sauny. Na tom by nebylo nic tak zvláštního, protože to dělají běžně miliony lidí po celém světě. Ale my jsme si vybrali místo, které nás nadchlo. Lokalita, kam rodiny běžně chodí na procházky, užívat si přírodu, nakrmit kachny a labutě. Olomoucké Poděbrady. Na břehu jezera si partička nadšenců postavila saunu. Nádhera! Ten pocit, když v polovině února vylezete ven, kouří se z vás a vy se můžete natěšeně ponořit do ledové vody a chvíli v ní zůstat.

Jak pomocí dýchání, otužování a meditace probudit své tělo

Fyzickou euforii vystřídala okamžitě ta psychická. Najednou si totiž uvědomíte, co všechno jsme schopni se svým tělem zvládnout. Ještě teď mi tato vzpomínka vyloudila široký úsměv na tváři. Ty pohledy okolo jdoucích lidí, zabalených v péřových bundách a pletených čepicích. Koukali na nás jako na úplné blázny. Někteří si nás i fotili, aby ty šílence doma v teple ukázali známým.

#NoleChallenge Novaka Djokovice

Možná jste tento týden zaznamenali video Novaka Djokovice s výzvou #NoleChallenge. K udržení statutu světové tenisové jedničky potřebuje ze svého těla dlouhodobě dostávat maximum. Neustále posouvat své limity. Ve videu se tak posadí do ledové řeky a vydrží v ní společně se svým kamarádem necelé 2 minuty. Pro většinu lidí nepředstavitelné. Dokázali to jednoduše praktikováním metody „ledového muže“ Wima Hofa. Jemu podobných lidí je však spousta a jejich počet neustále narůstá.

Wim Hof je šílenec, ale ne šarlatán

Wim Hof je člověk, který posunul hranice lidských možností a pořádně zamotal hlavy lékařům a vědcům. Pomocí jeho metody, jejímž základem je dechové cvičení a postupné otužování, jsme totiž schopni velmi jednoduše znovu obnovit naši zašlou sílu a odolnost. A to pouhým přizpůsobením se okolnímu prostředí. Naše nová audiokniha Co tě nezabije by nikdy nevznikla, kdyby se skeptický novinář Scott Carney nevydal odhalit světu jeho tajemství.

Techniky pro zlepšení síly a mentální odolnosti

Každý člověk je totiž schopen posunout hranice svého těla a probudit svou vnitřní sílu. Tělo tuto činnost nyní dělá automaticky. Při aklimatizaci ve vyšších nadmořských výškách, při změně klimatu apod. Trvá to pár hodin, možná i dní, někdy i několik týdnů, ale zvykneme si. Přestane se nám motat hlava, přestaneme mít závratě, žaludek se uklidní, zima není už tak studená, už se tolik nepotíme.

Ženy při porodu automaticky provádí dechová cvičení. Mezi kontrakcemi zrychleně dýchají, aby se připravily na extrémní zátěž. Když se dostanete do velmi stresové situace, lidská mysl najede do režim, kdy nám může krátký okamžik připadat delší jakoby zpomalený a ostřejší. Dokážeme se automaticky soustředit na to podstatné a ostatní vytěsnit. Wim Hofova metoda dokazuje, že většinu těchto autonomních procesů můžeme vyvolat uměle a kontrolovat, ovládat chcete-li.

Vrcholoví sportovci, stejně jako Novak Djokovic, se běžně noří do ledových lázní, ve kterých jsou schopni vydržet dlouhé minuty. Ve studené vodě se jejich tělo rychleji regeneruje a zároveň uzdravuje. Každý rok miliony lidí po celém světě opouští klimatizované posilovny a účastní se extrémních závodů. Ohromná skupina nadšenců je nyní připravena sáhnout si na dno svých fyzických sil. To ale není jediný důvod.

Boj proti nemoci evolučního nesouladu

Všichni tito lidé nejsou jen přesyceni pohodlím. Cítí nutkavou potřebu opět probudit své tělo. V podstatě všichni míří za jediným cílem, vrátit se ke své lidské přirozenosti a nechat dělat tělo to, co umí. Proč?

Lékaři definovali civilizační choroby jako „nemoci evolučního nesouladu”. Laicky řečeno, co se stane vašemu tělu, když rychlost dnešní doby (evoluční tempo) zastíní jeho základní biologii. Obezita, migrény, alergie, intolerance na potravu, autoimunitní onemocnění, chronické bolesti, hemeroidy, ….

Bohužel jsme se svou vynalézavostí, pohodlností a leností dostali do situace, že ubližujeme sami sobě. Naše těla nás postupně požírají zevnitř. Spoléháme na technologický pokrok a moderní medicínu, místo abychom řešili příčinu a opět začali naslouchat přírodě.

Mimochodem, věděli jste, že jediní dva živočichové na planetě, kteří trpí chronickou obezitou, jsou lidé a jejich domácí mazlíčci?

Wim Hofova metoda se stává celosvětovým fenoménem

Wim Hofova metoda propojila ty nejzákladnější principy k udržení zdraví, zvýšení fyzické síly a mentální odolnosti. Stává se čím dál populárnější. Dokazují to stovky lidí na svých sociálních sítích. My jsme se samozřejmě také nechali inspirovat. Já osobně jsem s metodou začala teprve minulý týden, ale Honza se ženou už v prosinci. K pravidelnému otužování jsem přidala i dechová cvičení. Vše si pečlivě zapisuji a jsem zvědavá, co se bude dít. Možná shodím jen pár kilo. Ale ty zážitky a skvělé pocity za to rozhodně stojí.

Někteří jistě pochybují. Je však již vědecky dokázáno, že to opravdu funguje.

S aspekty této metody se neustále setkáváte i vy. Když třeba chcete říct, napsat či udělat něco důležitého, odprezentovat svou myšlenku, zhluboka se nadechnete a pak teprve spustíte. Děláte vlastně dechové cvičení a připravujete své tělo na výkon.

Věk také není omezení. Zakládají se lesní školky, kde většinu času děti tráví venku, nehledě na roční období. Tady je jasně dokázáno, že i ti nejmladší přivyknou okolnímu prostředí, tím posílí svá těla a imunitu. Že vám bude zima a nastydnete? Už dlouhá léta lidé využívají otužování k uzdravení. Lázně, ozdravovny, kde se otužovali. Babička mi vykládala, když v dětství byla v ozdravovně na bronchitidu, každý den je venku polévali studenou vodou. V zimě. Po pár týdnech odjížděli všechny děti zdravé domů.

Možná si myslíte, že se nemůžete otužovat, protože je venku 35 stupňů. Jde to. Jednoduše si ráno dáte ledovou sprchu. Není to jenom o studené vodě. Je to pochopení principu vystavovat se denně teplotám, které jsou přirozené. V zimě chodit ven v mrazu, v létě vyrazit ven i přes vysoké venkovní teploty.

Vzdejte se pohodlí a tělo vám poděkuje

Udělejme tedy krok ze své komfortní zóny. „Pohodlný způsob života, z nás udělal tlusté, líné a čím dál nemocnější bytosti.” (cituji z knihy) Děláme to především pro sebe. Pomocí této metody možná zvládneme víc, než si myslíme. Proč to alespoň zkusit? Pomůže vám to předcházet nachlazení, a tak nepopulární rýmičce. Teď, když všude řádí chřipka a všelijaké koronaviry, by se minimálně hodilo mít trochu více posílenou imunitu :)

A určitě také zažijete neopakovatelné zážitky, potkáte skvělé lidi a budete se cítit jako výjimečný nadčlověk, který zvládl opustit své pohodlí. Třeba jako my na Poděbradech. Vaše tělo vám to zkrátka vrátí. V tom pozitivním slova smyslu, samozřejmě.

Nebojte se s námi podělit o své zážitky, fotky nebo videa. Budeme také moc rádi za vaše osobní postřehy a tipy, rádi se necháme inspirovat.

 

Přidávám pár informací, které budete po poslechu audioknihy Co tě nezabije od Scotta Carneyho určitě hledat.

1. Nejprve to budete chtít vidět na vlastní oči. Tady je skvělý dokument Wim Hof od VICE

2. Následně se začnete více zajímat o metodu dýchání podle Wima Hofa

3. Potom si ji vyzkoušíte podle audiovizuálního průvodce

4. Budete chtít pod ledovou sprchu. Netlačte na to. Minikurz Wim Hofa zdarma