Jak v práci pozitivně ovlivňovat druhé? Tipy nejenom pro lídry

01.12.2018
Autor: ProgresGuru

Bez ohledu na to, kde pracujete, máte jedno společné: Denně se nevyhnutelně potýkáte s jednáním druhých, ať už jste lídry, projektovými manažery, nebo „samostatnými jednotkami“. A řekněme si upřímně, není to vždycky jenom med, protože čím víc hlav, tím víc názorů. Ukážeme vám, jak si umět prosadit své stanovisko v práci i mimo ní.

Jak v práci pozitivně ovlivňovat druhé? Tipy nejenom pro lídry

Nezáleží na tom, jestli jste šéfové velkých týmů, nebo pracujete z domova na volné noze. Není to ani o tom, jak tvrdě pracujete. V práci nemůžete uspět bez komunikace s druhými, protože se stále pohybujete v nějakém typu spojení: šéf – podřízený, klient – zákazník, nebo naopak.

Pomocí těchto tipů ovlivníte ostatní na pracovišti a zvýšíte svou schopnost získávat podporu i respekt ostatních.

Ovlivňujte druhé z jejich úhlu pohledu

Snažit se cpát druhému vaše pohledy na věc je kontraproduktivní – vždyť podřízení nebo kolegové mají úplně jiné vlastnosti a na věc nahlížejí jinak.

Ať už se snažíte někoho přesvědčit či ovlivnit, mrkněte na to z jejich perspektivy. Pokud znáte cíle a hodnoty druhé strany, můžete lépe sladit své návrhy nebo doporučení. Čím více zaměříte svůj návrh na konkrétní potřeby, hodnoty a výhody, které rezonují s druhou osobou, tím efektivnější budete.

Buďte pružní jako proutek

Neomezujte své jednání na jedinou taktiku ovlivňování. Mnoho lidí se až moc spoléhá na použití logických argumentů a faktů – někdy tahle taktika může fungovat, ale ne vždycky.

Snažte se flexibilně reagovat na situaci: Někdy je potřeba protistranu „ukamenovat“ fakty, jindy zase potřebujete zahrát na citovou notu. Musíte být schopni posoudit situaci, pochopit, jaký přístup by byl nejúčinnější, a uplatňoval správný styl.

Na pozitivním ovlivňování pracujte dlouhodobě

Schopnost ovlivňovat není dána jedinou situací – je to dlouhodobá interakce. Poprvé třeba nebudete úspěšní, ale postupem času začnete upevňovat svou důvěryhodnost a budovat vztah.

Ve všech situacích musíte prokázat své odborné znalosti, vytvořit pozitivní výsledky, pracovní vztahy a důvěru. Nedílnou součástí vašeho vlivu je povaha vašeho vztahu a míra, v níž vás lidé vidí jako důvěryhodného poradce (a to ze dne na den nevybudujete).

Nechť argumenty převažují nad úvahami

Filozofujete rádi a snažíte se přesvědčit úvahami? Někdy to možná zabere, ale pokud chcete pozitivně ovlivnit, je důležité, abyste překládali fakta a také výhody pro druhou stranu.

Upřesněte, co z vašeho jednání plyne pro druhou osobu. Jednoduché vysvětlení argumentů je užitečné, protože druhá strana rázem pozná „co a jak“.

Berte ovlivňování jako dialog

Aktivní naslouchání je základním prvkem schopnosti ovlivňovat. Pokud budete do člověka jenom „hustit“ a nevyslechnete si ho, hůř vaše myšlenky přijme.

Přemýšlejte tedy nad přesvědčováním jako nad rozhovorem dvou rovnocenných partnerů. Můžete prezentovat doporučení, použít empatie, zpochybňovat… Vždy ale berte na vědomí i názory ostatních. 

Toto považujte jenom za takové pošimrání vašich ovlivňovacích schopností. Jestli chcete být v práci lídrem „par excellence“ a toužíte dosáhnout dlouhodobé stability a výkonnosti týmu i celé firmy, nastražte uši a poslechněte si audioknihu Lídři jedí poslední>>.