Kreativita se dá trénovat. A stačí na to 10 minut

02.10.2018
Autor: ProgresGuru

Jste markeťáci, novináři, copywriteři a máte za úkol psát stovky a tisíce slov denně. Témata, která zpracováváte, jsou ale suchá a vy se po čase přistihnete, že opakujete nejenom je, ale taky způsob, jak o nich píšete. Jako ilustrátoři a designéři ze sebe vydáváte každý den maximum, ale i vám začne po čase docházet, že se vaše návrhy začínají jeden druhému až nebezpečně podobat. Jak z toho ven? Co s tím, když si připadáte, že nejste dost kreativní?

Kreativita se dá trénovat. A stačí na to 10 minut

Mnoho expertů tvrdí, že kreativita je ve skutečnosti naučená dovednost, něco, co si může osvojit úplně každý z nás. Známý je také pojem „kreativní sval“, který nám zase říká, že kreativitu máme každý v sobě a záleží jen na nás, jestli ji dokážeme vytrénovat na vrcholovou úroveň. Ať už je kreativita dovednost nebo sval, jedno je jisté – je zapotřebí odhodlání a tvrdé práce, abychom se stali v jejím ovládání mistry.

Jak tedy trénovat kreativitu, ptáte se?

Docela jednoduše – třeba za pomocí jednoduchých cvičení, které vám nezaberou víc než 10 minut.

Důležité se zmínit, že tahle cvičení vám přijdou vhod, i když vás zrovna neživí vyloženě kreativní profese. Můžete je použít během teambuildingů nebo porad třeba k tomu, abyste vytrhli své kolegy a podřízené z kreativního ustrnutí a vyburcovali u nich záplavu nových nápadů a řešení, ať už podnikáte cokoliv v jakékoliv oblasti lidské činnosti.

1. Vynucené spojení

Tohle cvičení může vypadat na první pohled bláznivě (a taky z něj hromada bláznivých věcí nakonec vyleze), ale věřte nám. Tohle cvičení spočívá ve vynuceném spojení věcí, které spolu nesouvisí, mají jiné potřeby nebo zájmy, abyste se tak donutili vytvořit úplně nový koncept.

Pokud tedy třeba pracujete v týmu, vezměte s sebou na poradu chytré hodinky, švýcarský armádní nůž, dětské pastelky a ovladač od televize a nechte své podřízené, aby si vybrali dvě z těch věcí a našli způsob, jak by se daly zkombinovat. Jistě, dočkáte se spousty šílených nápadů, ale budete překvapení, jak se vám podaří vymanit váš tým z kreativního záseku.

2. K.O.R.U.N.A.

K.O.R.U.N.A. je vlastně způsob, jak vylepšit vaše nápady/projekty/návrhy (a najít nové), když vám připadá, že jsou nudné a stokrát viděné. Jedná se o jednoduché nahlížení na nápad z nejrůznějších úhlů. Pro každé písmeno existuje jedna otázka, jejíž zodpovězení vás posune dál.

K. jako kombinace:  Co by se stalo s mým projektem, když zkombinuju X a Y?

O. jako odstranění:  Co můžu z projektu odstranit, abych ho zjednodušil?

R. jako reorganizace:  Jak bych mohl projekt reorganizovat, aby byl efektivnější?

U. jako úprava:  Jak bych mohl projekt upravit, aby měl větší hodnotu?

N. jako náhrada:  Co se s projektem stane, když nahradím X za Y? 

A. jako adaptace:  Jaké změny musím v projektu udělat, abych ho adaptoval pro jiný kontext?

3. Nepraktická řešení 

Jste připraveni popustit uzdu svojí fantazii a nechat ji volně se toulat? Jestli ano, bude se vám tohle cvičení líbit, protože má za úkol právě to. Zkuste si představit to nejnezrealizovatelnější, nejextrémnější a nejnepraktičtější řešení vašeho problému, kterého jenom budete schopní. Sepište si několik z nich na papír a pořádně se zamyslete. 

Proč je nemožné tahle řešení zrealizovat?

Proč nemůže tenhle návrh nového webu vypadat takhle a proč není možné napsat tu dvanáctou kapitolu tímhle způsobem?

Jak by se tenhle extrémní nápad dal maličko umírnit?

Jaké nápady z toho nepraktického řešení byste si ze srdce přáli zapojit do vaší práce?

A jak byste toho mohli docílit?

Dejte si načas. Klidně víc než jen deset minut. A věřte nám, že najdete reálná a naprosto proveditelná řešení i mezi vašimi nejdivočejšími představami.

4. Alter ega

Tohle bude zábava. Sedíte nad papíry, lámete si hlavu a řešení v nedohlednu. Co takhle na chvíli vystoupit z vlastního těla a nechat ten problém vyřešit třeba Kočičí ženu? Ne, vážně. Zkuste se zamyslet nad tím, jak by se před tu na první pohled nezdolatelnou výzvu postavil někdo jiný – reálná či fiktivní postava, umělec, vynálezce, komiksový hrdina. 

Jak by například Steve Jobs naplánoval budování vaší značky? A jak by si Stephen King poradil s tím nudným oběžníkem? Můžete si vybrat někoho, kdo má ty správné schopnosti k tomu, aby daný problém vyřešil, nebo naopak někoho z úplně opačné strany spektra, abyste se tak dostali k méně provařeným nápadům.

5. Papírky a kartičky 

Řekněme, že se snažíte dát svému novému románu osnovu a pořád se vám to nedaří. Nebo se chystáte na proslov před zaměstnanci a myšlenky se vám pletou, nevíte, kterou začít, kterou pokračovat a kterou končit. Co s tím? Vyrobte si kartičky a hrajte si!

Nemusí jít o žádné speciální kartičky. Vystačíte si i s barevnými lepícími lístečky. Sepište veškeré klíčové události z vaší nové knížky po jedné na papírky, a to samé udělejte i s myšlenkami a nápady pro váš proslov nebo příspěvek na konferenci – a teď je zamíchejte! Řaďte je za sebe v náhodném pořadí a sledujte, co to udělá s příběhem a koherencí textu. Měňte pořadí kartiček, přidávejte nové a některé staré vyřazujte. Jakmile budete mít všechno přehledně před očima, vynoří se před vámi fungující, a hlavně kreativní struktura.

 

Dělejte tato cvičení pravidelně, stačí vždycky deset minut, a dejte nám vědět, co se děje s vaším kreativním svalem!

A pokud by vám pět cvičení nestačilo, zapátrejte v literatuře.

Jako audioknihu jsme například vydali rychlokurz kreativního myšlení: GÉNIUS v nás. Autorka knihy Tina Seelig vede semestrální kurz kreativity na Stanfordu a tuto příručku používají všichni její studenti a manažeři, které školí. V češtině pouze jako audiokniha, sami jsme si ji přeložili.

Nedávno také Jan Melvil publishing vydal audioknihu Válku umění od Stevena Pressfielda. Podle nás povinný poslech pro všechny kreativní profese. Dozvíte se v ní, jak bojovat s Odporem, tím největším nepřítelem kreativního myšlení, kterého si ale každý z nás nosí v sobě.

A co třeba 10 věcí, které vám nikdo neřekl o kreativitě, Kraď jako umělec od Austina Kleona?

#kreativita obsahuje další audioknihy, které ve vás probudí kreativního ducha.