Lektorské dovednosti - Olga Medlíková

Manuál úspěšného lektora

běžná cena

299 Kč

279 Kč

  • Autor:Olga Medlíková
  • Interpret:Martina Procházková
  • Délka:4 hod 21 min
  • Velikost:314 MB
  • Typ:Audiokniha kompletní
  • Formát:MP3 ke stažení
  • Vydavatel:ProgresGuru

Popis audioknihy

Audiokniha se zaměřuje na klíčové dovednosti a hlavní kompetence lektora, jak na nich pracovat a rozvíjet je

Plná srozumitelných, konkrétních a osvědčených nápadů, tipů, triků a doporučení. Jak pracovat se skupinou i jednotlivcem, jak řešit obtížné  a koplikované situace, metody učení a jejich použití. Hlavním záměrem bylo především popsat, co to znamená, jestliže v různých formulářích do kolonky povolání napíšete – lektor.

Audiokniha je určena jak začínajícím lektorům a přednášejícím, tak i těm zkušenějším, kteří v ní naleznou náměty a inspiraci k vylepšení a zpestření své činnosti. Je produktem zkušeností, omylů, chyb i poznání, k nimž se autorka za dobu své praxe dopracovala a která je svým bytostným založením především praktik. V audioknize tak nenaleznete žádné úvahy o historii různých pedagogických směrů, o rozmanitých stylech učení nebo didaktických zajímavostech.

Je to praktický uživatelský manuál.

Jelikož jde o povolání, které mnoho lidí provozuje jako osoba samostatně výdělečně činná, přidala autorka i kapitolu o důležitých aspektech samostatného lektorského podnikání. Pro interní lektory firem a institucí je to nad rámec jejich potřeby, ale třeba bude něčím zajímavá i pro ně. Důraz je kladen na klíčové schopnosti lektora a jeho zvládání vzdělávacího procesu. Zjistíte, proč a jak analyzovat vzdělávací potřeby, jak se připravit na vzdělávací akci a úspěšně zvládnout celý proces lektorování, jaké hry a další aktivizační prvky použít při vzdělávání, jak řešit komplikované situace a problémy nebo proč je důležité závěrečné hodnocení akce a jak je provést. Zkrátka vše, co jako lektoři potřebujete znát, abyste dosáhli viditelných výsledků.

Z audioknihy:

Lektor potřebuje dlouhý dech a znělý hlas. Je vhodné dýchat v kombinaci břišního, hrudního a podklíčkové dechu (zpoza klíčních kostí), tzv. plným jógovým dechem, a mluvit ve střední hlasové poloze s občasným zesílením, ztišením, prohloubením hlasu, pauzami a cílenými přestávkami. Nespěchejte a zárověn mluvte dynamicky. Je to zdánlivý protimluv, ale opravdu jenom zdánlivý. Znamená to, že mluvíte tempem, které posluchači dobře zvládají, neloudáte se a nedrmolíte.

Když to shrneme - obraz lektora je složen z prvků ovlivnitelných a neovlivnitelných nebo ovlivnitelných jen minimálně. Mezi ty druhé patří například naše osobní tempo, stresová odolnost nebo temperament. Ty nám nadělila příroda a těžko s nimi můžeme něco dělat. Mezi ovlivnitelné skutečnosti určitě patří image, způsobilosti a hodnoty. Můžeme je posilovat, prohlubovat jednotlivé prvky, pracovat na zmírnění slabých stránek. Cest a nástrojů je naštěstí mnoho.

Systém vzdělávání vzniká tehdy, když ve firmě či v organizaci lidé (zaměstnanci i management) pociťují potřebu dát svému profesnímu růstu určitý řád. Strategii vzdělávání vytváří firma či organizace, která myslí nejen na současnost, ale i na budoucí potřeby svých lidí i trhu. Učící se organizace jednak znamená, že se rozvoj (profesní i osobní) stal lidem ve firmě vnitřní potřebou, a jednak, že tento stálý růst tvoří součást brandu firmy či organizace.

Příprava je hotová, lektor čeká v učebně, pomůcky a technika jsou zkontrolovány, účastníci pomalu zaujímají svá místa. Nyní jsou na řadě témata související s procesem vzdělávací akce, na která si posvítí tato kapitola. Struktura, péče, pozitivní klima, proces učení. Tedy, jak a čím chci akci začít, jak ji vést a čím ji uzavřít. Jak zajistit, aby se lidé na vzdělávací akci cítili dobře. Jak pracovat s atmosférou vzdělávací akce a nakonec, jak se lidé nejlépe učí.

Seznam kapitol

  • 00 Úvod
  • 01 KAPITOLA PRVNÍ: Co to znamená když aneb Čím chci být
  • 02 KAPITOLA DRUHÁ: Jsem lektor aneb Hlavní kompetence lektora
  • 03 Kompetence lektora
  • 04 KAPITOLA TŘETÍ: Začátek je klíčový aneb Analýza vzdělávacích potřeb
  • 05 KAPITOLA ČTVRTÁ: Příprava je základ aneb Didaktika a metodika vzdělávací akce
  • 06 Workshop
  • 07 KAPITOLA PÁTÁ: Jedeme aneb Proces vzdělávací akce
  • 08 Proces učení - Metody učení
  • 09 KAPITOLA ŠESTÁ: Hry, Hrátky a Icebreakery aneb Aktivizační prvky
  • 10 Hrátky
  • 11 Případové studie - Modelové situace - Simulace - Videotrénink
  • 12 KAPITOLA SEDMÁ: Řešíme problémy aneb Komplikované situace
  • 13 Obtížné situace a jejich řešení
  • 14 KAPITOLA OSMÁ: Hodnocení je zapotřebí aneb Evaluace jako výstup akce
  • 15 KAPITOLA DEVÁTÁ: Zádrhele a kotrmelce aneb Čemu se má lektor vyhnout
  • 16 KAPITOLA DESÁTÁ: Podnikám jako lektor aneb Marketing
  • 17 Propagace služeb
  • 18 Pár slov závěrem

Hodnocení

Sempri

Kniha sa mi velmi pacila. Odporucam vsetkym, co na sebe pracuju. Hlavne tym, ktori chcu ucit a prezentovat. Myslim, ze je stale koho ucit, deti, kolegov, priatelov. Autorka velmi dobre prezentuje, kedze ma dlhorocne skusenosti v danej oblasti. Su tam aj pribehy, takze si zaujemci pridu na svoje. Aj doibre ozvucenie a celkovy dojem je pat hviezdiciek.

Audiokniha Čtyřhodinový pracovní týden: Timothy Ferriss
0:00
0:00

Čtyřhodinový pracovní týden

Timothy Ferriss

Čte: Robert Jícha

Audiokniha Na volné noze: Robert Vlach
0:00
0:00

Na volné noze

Robert Vlach

Čte: Petr Hanák

Audiokniha Designérem vlastního života: Bill Burnett, Dave Evans
0:00
0:00

Designérem vlastního života

Bill Burnett, Dave Evans

Čte: Gustav Bubník

Audiokniha Nepostradatelní: Seth Godin
0:00
0:00

Nepostradatelní

Seth Godin

Čte: Marek Berger